Näide sisu kirjutamisest tellimisel. Kui minu stiil sobib, siis küsi sisuloomet!
Lõppematu kerimine ehk Infinite Scrolling tähendab veebilehel sisu lisandumist automaatselt ülalt alla kerimisega, kuniks seda jätkub.
Lehekülgjaotus ehk Paging/Pagination tähendab sisu esitamist kindla mahuga lehekülgede kaupa.
Sinu veebipoe külastajad lahkuvad ruttu ja ilma ostuta?
Sa juurdled, kuidas hoida ostjat lehel kauem ja saada rohkem oste?
Sa alles alustad ja tahad neid probleeme vältida juba eos?
Artikli teemad:
Tõhus ja hästi korraldatud veebipood
Head ja vead lõppematul kerimisel ja lehekülgjaotusel
Kuidas leevendada mõlema valikuviisi miinuspooli?
Millal siis mida oma veebipoe lahenduses kasutada? Plussid ja miinused
Universaalsed soovitused Sulle veebipoe arendamisel
Kasutatud allikad
Sissejuhatus
Jätame siin kõrvale ostmisest üldse mitte huvitatud ehk juhuslikult Sinu lehele sattunud külastajad. Aga ülejäänute puhul on üsna tõenäoline, et kui nad ei leia sobivaid tooteid ega soorita ostu, siis võib valikuprotsess olla neile ebamugav ja nõuda liigset pingutust: aru saamist, liigutusi või ooteaega.
Et veebipoe külastaja jõuaks kiiresti ning vähima vaevaga talle vajaliku tooteni ja saaks seejuures ülevaate, kas see on Sinu kaubavalikus talle sobivaim vaste, tuleb teda esmalt hästi tunda ning seejärel kaupu tema ootustele vastavalt näidata.
Kerimine ja lehekülgjaotus on valikud, mida toodete kuvamiseks veebipoodides peamiselt kasutatakse. Vastavalt kas siis filtreerimise võimaluse ja automaatse juurde laadimisega (progressive loading) või halvemal juhul ilma.
Siinjuures on lehekülgjaotus neist vanem veli, sest kerimine tuli mängu koos uudiste ja sotsiaalmeedia lehtedega, on muutunud ülipopulaarseks ning kanda kinnitanud loomulikult ka veebipoodides.
See ei tähenda aga, et võime suure hurraaga kohe kerimise võitjaks kuulutada – oh ei! Iga asi ei sobi kõigeks ja mõlemal neist on oma head ja vead. Kuigi isiklik kasutajakogemus annab meile kõhutunde, uurime siiski juurde, mida ütlevad valdkonna professionaalid ning pakume Sulle mõned olulised soovitused.
Tõhus ja hästi korraldatud veebipood
Et kasvavas konkurentsis toime tulla ja rebida end edukate tegijate sekka, pead pakkuma tarbijale hästi korraldatud ja tõhusat veebiostu kogemust. (Core dna, 2019)
Sinu valik sõltub muuhulgas väga palju sellest, millise eesmärgiga tuleb külastaja Sinu lehele ja milline on Sinu eesmärk tema suhtes.
Kas külastaja teab täpselt, mida tahab või ei tea või otsib hoopis ajaviidet?
Kas Sina tahad teda iga hinna eest lehel kinni hoida ja kohe võimalikult palju müüa (lühike müük) või on olulisem müüa ja ühtlasi luua nii meeldiv tunne Sinu veebipoe suhtes, et ta tuleks ikka ja jälle kordusostudeks tagasi ning muutuks ka Sinu soovitajaks (pikk müük)?
Mis iganes on eesmärk, siis kasutajakogemuse eksperdilt saad nõu, milliste meetoditega veebipoes enda ja oma klientide eesmärke saavutada. Küsi hinnangut oma veebipoe kasutajakogemusele!
Head ja vead lõppematul kerimisel ja lehekülgjaotusel
LÕPPEMATU KERIMINE
sobib ajaveetmiseks ja avastamiseks, nõudes ülivähe pingutust kasutamisel ning võimaldades keskenduda sisule. (NN/g; Hoa Loranger, 2014)
vabastab kasutaja lehekülgede avamise koormusest, kuid ühtlasi uputab teda infoga ning võtab ära kontrolli selle üle, kui palju ta infot tarbima hakkab (Creative Bloq; Preston Pierce, 2015). Seega ei ole see hea valik, kui kasutajal on vaja pidada järge oma tegevustes lehel või leida kindlat infot kiiresti. (NN/g; Hoa Loranger, 2014)
on ergonoomilisest seisukohast mugavaim valik mobiilivaates, sest sõrmega ülalt alla lohistamine on lihtsam, kui püüda lehekülje nupule täpselt pihta saada.
mängib arvuti töölauavaates kasutajale väga alatu triki. Nimelt küljel olev kerimisriba (scroll bar) näitab info hulka valesti - vastavalt hetkel kuvatud info hulgale ning edasi liikudes ja info lisandudes muutub ka kerimisriba pikkus. Ei ole kena öelda inimestele, et nad on juba lõpusirgel, kui tegelikult ei ole. Mängi ausalt. (NN/g; Hoa Loranger, 2014)
on intuitiivne mobiilikasutaja puhul ning üldiselt hoiab kasutajat kauem lehel. (UX Planet; Justinmind, 2017)
ühel lehel kogu sisu kuvamine koormab lehe sooritust ja võib muuta selle aeglaseks (võtab veebibrauseri mahtu). (Creative Bloq; Preston Pierce, 2015)
Pole vaja siiski karta, et inimesed ei taha pikki lehti kerida. Tahavad, kui lehel olev teave on neile huvitav, hästi organiseeritud ja kujundatud kiire ülevaate saamist toetavalt. Inimesed isegi eelistavad kerimist lehitsemisele, kui teemad lehel vastavad õigetele küsimustele. (NN/g; Hoa Loranger, 2014)
Vt ka tabelit allpool, kus on toodud rohkem poolt ja vastuargumente ning kui kerimine Sinu lehele ei sobi, siis sellele on erinevaid alternatiive: alamkategooriad, sidusvalikute näitamine (Modal Slideshow), valik lae veel (Load more) ja muidugi lehekülgjaotus. (UX Planet; Justinmind, 2017)
LEHEKÜLGJAOTUS
sobib vajaliku kiireks leidmiseks ja aitab parandada SEO-d. (Red Earth Design; Alisa Cognard, 2017). See võib küll esmapilgul tunduda kui vananenud ja unustusse vajunud valik, kuid õigesti teostatuna on sellel kasutajale pakkuda olulisi hüvesid (Econsultancy; Greg Randall, 2018):
turvalisus ja harjumuspärasus. NN/g viitab uurimusele, mis leidis, et kasutajad „viibivad suurema osa ajast teistel lehtedel“ ehk eeldavad Sinu lehelt seda, mida pakub enamik – seda, mida nad on harjunud mujal kogema. Kui Sa kaldud kõrvale neile harjumuspärasest, siis on Sinu leht ebamugavam kasutada ja nad lahkuvad. Kui aga asjad toimivad alati samamoodi, teab kasutaja, mida oodata. Mida rohkem kasutaja ootused täituvad, seda tugevamat kontrolli ta tunneb ja seda enam see talle meeldib. (NN/g; Jakob Nielsen, 2011)
Kui kasutaja ei saa mõne sekundiga aru lehel kasutatud loogikast, ei leia talle tavapärast, siis suurema tõenäosusega ta lahkub, näitab ka statistika. (Econsultancy; Greg Randall, 2018)
visuaalne raamistik ja ülevaade kasutaja asukohast. Randall viitab, et inimloomus vajab hierarhiaid ja struktuure, milles on lihtsam orienteeruda. Lõppematu kerimise korral seevastu tunneb kasutaja end lehel edasi-tagasi liikudes (Pogo-Sticking) liikudes eksinuna ja on sunnitud iga kord uuesti ülalt alla kerimise läbi tegema, et jõuda sinna, kus ta pooleli jäi. (Econsultancy; Greg Randall, 2018)
korraga mitmed valikuvõimalused otsitava kiireks leidmiseks. Lehekülgjaotuse disain võimaldab enamasti hästi suunatud otsingut, kuna sisaldab navigeerimiseks vajalikke võimalusi ning valikut kitsendavaid filtreid jmt.
Mitmed ülaltoodutest on põhjuseks, miks näiteks Google kasutab jätkuvalt lehekülgjaotust. (Quora; Anurag S., 2017)
Lehekülgjaotusel on aga samuti omad varjuküljed ning valesti esitatuna võivad need ikkagi anda vale arusaama ees ootavast. Võimalusi lehekülgede linkide näitamisel on väga erinevaid (Dalpat Prajapati, 2017):
Joonis 1. Erinevad viisid lehekülgede linkide näitamiseks. Allikas: https://dribbble.com/dawson (Dalpat Prajapati, 2017)
Kuidas leevendada mõlema valikuviisi miinuspooli?
Ära sunni kasutajat läbima tervet labürinti. Liidese kujundamisel soovitatakse võimalusel eelistada kasutaja otsest juurdepääsu otsitule, selle asemel, et sundida teda sisu lappama etteantud järjekorras. (NN/g; Raluca Budiu, 2018)
Lisa otsingu võimalus, see on norm. Kui inimesed ei suuda leida toodet, et saa nad seda ka osta. Vilets otsingu tööriist ärritab ja mõjutab otsustama Sinu konkurendi kasuks. Veebipoodide otsingu tööriistad on täna lihtsad leida, annavad varasemast paremaid vasteid ning pakuvad automaatseid soovitusi ja valikuid, et aidata kasutaja läbi valikute rägastiku. Varem lisaväärtusena nähtud filtreerimise võimalus on tänaste kasutajate jaoks normaalne ning selle puudumine pahandab. Täpselt sama on juhtunud otsi-soovitustega. (NN/g; Moran, Kate, 2018)
Anna võimalus mugavalt ja kiirelt valikuid kitsendada või teemakohaselt navigeerida. Vahenditeks on kasutada erinevad filtrid, valikud (Facets), sorteerimised, kategooriad ja alamlehed ja jaotused (Tab). Aga mõtle need hästi läbi, et need oleksid kasutajale loomulikud ja mõistetavad.
Paku alati ka valikut „näita kõike“ (View All). Siis on suurem tõenäosus, et nii kindla sooviga kasutaja, kes ei teadnud õiget otsisõna leiab ikkagi soovitu, kui ka ajaviite-surfaja märkab juhuslikult üle libisedes midagi, mis teda ostma kutsub.
Arvesta tehniliste võimaluste ja seadmepõhise kuvamise piirangutega. Ükskõik, millise meetodi ja millised vahendid valid, arvesta, kus ja mille abil neid kasutatakse? Kas arvutis ja hiirega või pöidlaga mobiiliekraanil? Kas kasutajal on niimoodi mugav? Mängi vastavalt elementide jaotuse, asetuse, suuruse ja kujuga, et neid saaks eesmärgipäraselt, kiiresti ja vähima pingutusega kasutada. (Dyno Mapper; Garenne Bigby, 2018)
Arvesta igal juhul ka otsimootorite vajadustega (SEO). Filtrite, kategooriate, (lehekülgjaotuse puhul) numeratsiooni ja muu lehel navigeerimist lihtsustavate elementide kasutamine ning lehe malli õige kujundamine vastavalt annab märkimisväärsed paremad tulemused otsimootorites – suurendab Sinu pakkumiste leitavust.
Millal siis mida oma veebipoe lahenduses kasutada?
Nüüd siis lubatud kokkuvõte pika üleaate lõpuks, mis aitab ehk paremini otsustada, mis just Sinu veebipoele paremini sobib.
Tabel 1. Lehekülgjaotuse ja lõppematu kerimise poolt ja vastu argumendid, Koostatud allikate: (eZ Systems; Henry Kogan, 2016) ja (Userlutions; Friederike Waterstrat, 2018) ja (Uxmatters; Steven Hoober, 2018) põhjal
NB! Kasutatud autorid toovad soorituse seisukohalt välja vastandlikud nüansid ja on erineval seisukohal.
Universaalsed soovitused Sulle veebipoe arendamisel
Tee oma kasutaja elu võimalikult mugavaks ja muud saladust siin nagu ei olekski, kuid esmalt vajad selleks arusaama, kes on siis Sinu peamine sihtgrupp ja kuidas teda veebipoe kasutamisel toetada?
1. Ära arva, vaid testi reaalsete kasutajatega.
Eeldamine on kõigi tuksiminekute ema, ütleb rahvasuu. Ei ole olemas ideaalset veebipoe kujunduse valemit, vaid sa saad luua oma enda versiooni, mis on täiuslik just sinu klientide vajadusi silmas pidades – kui Sa vastavalt sellele pidevalt testid oma veebipoe lahendust selle kasutajatega ning võtad tulemusi ka tegelikult arenduses arvesse (Core dna, 2019).
2. Kõik ei saa olla kõige tähtsam - prioritiseeri sisu, et mitte kaotada oma kliendi tähelepanu
Uurijad on leidnud, et hoolimata lehekülgede pikenemisest, vaatavad külastajad lehel ikka kõige kauem lehe ülaosa. Lehe sisu planeerimise protsessis on prioritiseerimine võtmetähtsusega. Selged visuaalsed tähised võivad sel juhul mõjutada kasutajat edasi kerima ja järgnevat avastama. Väga pikkade lehtede puhul on risk kliendi tähelepanu kaotada alati suurem. (NN/g; Therese Fessenden, 2018)
3. Mõõdukus on parim, aga näita siiski korraga üle ühe valiku vaate kohta
Rohkem oste saavutad (olenemata seejuures, kumba teemaks olevat kaupade kuvamist eelistad), kui ühtlasi näitad korraga rohkem kui üht toodet horisontaalselt reas. (Kahn, 2014) Võiksid seda silmas pidada, kui asud kujundama nt mobiilset vaadet, kus sageli on kombeks kuvada korraga vaid üht toodet.
4. Mõjuta, aga ära kuritarvita kliendi tähelepanu
Tähelepanumajanduses, kus veebis on tohutult sisu ja samas piiratud mahus kasutajate tähelepanu, sunnib konkurents rakendama ahvatlustehnikaid, mis imevad kasutajad keerisesse (Vortex). Üks video algab kohe eelmise lõppedes, uus sisu lisandub aina, hoides neid konksu otsas. See planeerimata kasutus tekitabki aina sügavamale digimaailma tirituse ja kontrolli kaotamise tunde. Välja pääsemine nõuab pingutust ja tekitab meelehärmi. (NN/g; Kate Moran and Kim Flaherty, 2018)
Ei ole midagi halba selles, kui kasutad kujundust, et soodustada teatud viisil tegutsema või enam aega pühendama, kuid kasutaja kogemuse disaineritel on ka eetiline vastutus selle eest, et oma kasutajate suhtes rakendatavad tehnikad ei läheks üle piiri. Küsi endalt, kas need mõned minutid kasutajalt kätte saadud tähelepanu on väärt, võrreldes halva maiguga, mis neile sinu äpiga seoses lõpuks jääb? (NN/g; Kate Moran and Kim Flaherty, 2018)
Kommentarer